På grund av att Stockholm/
Bromma flygplats är stängd
för all flygtrafik (banunderhåll)
under två veckor i sommar
(22 juli - 4 augusti)
flyttar BRA all sin
trafik från Bromma till Arlanda.
På Arlanda flygplats
kommer BRA
använda terminal 3.
Övriga bolag som trafikerar
Bromma (Finnair och Västflyg)
påverkas inte då deras trafik
har sommaruppehåll under
perioden Bromma håller stängt.
Publicerad:
3 april 2024.
BRA
ATR 72.
BRA KLAR MED SIN
REKONSTRUKTION
Den företagsrekonstruktion
som flygbolaget BRA
arbetat med sedan
oktober 2023 är nu klar.
Rekonstruktionen har skapat
långsiktigt hållbara finansiella
förutsättningar för att
säkra verksamheten.
BRA har under rekonstruktions-
processen fokuserat på
att utveckla och förbättra
verksamheten samt att stärka
de långsiktiga ekonomiska
förutsättningarna.
Ägarna har tillfört bolaget nytt
aktiekapital om 114 MSEK.
Efter rekonstruktionen
kommer BRA nu fokusera
på tre affärsområden:
* Chartertrafik på uppdrag
av researrangörer som
Apollo och Ving.
* Bemannade flygningar åt
andra flygbolag (ACMI) där
BRA nyligen ingick ett avtal
med Austrian Airlines om
flygningar i och runt
Österrike från den
30 mars med två ATR-72.
BRA består av de två
operativa flygbolagen:
Braathens Regional Airways
(flyger med 14 ATR-72-600).
Braathens International Airways
(flyger med fyra Airbus A319
och tre Airbus A320).
BRA ägs av investment-
bolaget Braganza
(Per G.-
Braathen med familj) och AMF
(svenskt pensionsbolag ägt av
Svenskt Näringsliv och LO).
Trafikeras från den 22 juni
med en avgång i veckan.
Från Växjö till
Mallorca har även rese-
arrangörer chartertrafik.
**
De nya flyglinjerna som
Norwegian startar
kommer att trafikeras
med Boeing 737-800
och Boeing 737 MAX 8,
mestadels från koncernens
svenska flygbolag
Norwegian Air Sweden.
Publicerad: 15 november 2023.
Air Canada Boeing 787.
Foto: Air Canada. AIR CANADA BÖRJAR
TRAFIKERA ARLANDA
Det svenska flygbolaget BRA
ansöker om företags-
rekonstruktion för sju av
koncernens tretton bolag.
Kunderna påverkas inte av
processen, alla flygningar
kommer att genomföras
och verksamheten
fortsätter som vanligt.
Målet med rekonstruktionen
är att, vid sidan av ett
antal förbättringsåtgärder,
sanera skulder och
omförhandla avtal för
att säkerställa jobb.
Rekonstruktionen beror
på att återhämtningen
efter pandemin har
bromsat in, samtidigt
som kostnaderna har ökat.
BRA har även påverkas
kraftigt negativt av
valutaeffekter på grund av
den svaga svenska kronan.
Under sommaren har bolaget
också drabbats av förseningar
av flygplansleveranser på
grund av global kapacitetsbrist
på flygplan och reservdelar,
vilket har resulterat i stora
engångskostnader.
Ägarna (Braganza
och AMF)
är villiga att tillföra nytt kapital
i samband med en framgångsrik rekonstruktionsprocess och
överväger att bredda ägandet.
Bolagets ambition är
att rekonstruktionen
ska vara klar under
första kvartalet 2024.
De bolag som ingår
i koncernen och som
har ansökt om företags-
rekonstruktion är:
* Braathens Regional-
Airlines (BRA) AB.
* Braathens Crew AB.
* Braathens International-
Airways AB (flyger
med Airbus A319
och Airbus A320).
* Braathens Regional-
Airways AB
(flyger
med ATR-72).
SAS
AB har utsett Castlelake
(global förvaltare med fokus på
investeringar i flygindustrin), Air
France-KLM och Lind
Invest
(Danmark) tillsammans med danska staten som det vinnande
budkonsortiet i sin anskaffnings-
process för exitfinansiering.
Den överenskomna
transaktionsstrukturen
innefattar en investering i
det rekonstruerade SAS om
sammanlagt 12,9 miljarder SEK.
SAS kommer att
fortsätta
sin verksamhet och
tillhandahålla sina tjänster
för kunderna som vanligt
under genomförandet av
transaktionen, vilken
sannolikt kommer innefatta
att SAS AB (det börsnoterade
moderbolaget i SAS-
koncernen) ansöker om
företagsrekonstruktion
i Sverige under 2024.
Som ett resultat av
detta förväntas samtliga
av SAS AB:s stamaktier
bli inlösta, indragna
och avnoterade.
Därmed förväntas det inte
finnas något värde kvar för
befintliga aktieägare i SAS AB.
Svenska staten och danska
staten är för närvarande
största ägare i börsnoterade
SAS med 21,8 % vardera.
Totalt har nuvarande SAS
cirka 50 % svenska ägare.
Aktieägarstruktur i SAS
efter rekonstruktionen:
Castlelake 32,0 %
Danska staten 25,8 %
Air France-KLM 19,9 %
Lind Invest 8,6 %
Övriga (borgenärer
som
kan komma att erhålla
ersättning i aktier) 13,6 %
Som en del i
transaktionen
är avsikten att SAS lämnar Star
Alliance och framöver
går med i SkyTeam
Alliance,
där bland annat Air France,
KLM och Delta Air Lines ingår.
I anslutning till transaktionen
och efter att SAS har anslutit
till SkyTeam, avser SAS AB
att inleda ett kommersiellt
samarbete med Air France-KLM
och dess flygbolag, till förmån
för skandinaviska kunder
genom ökade flygförbindelser.